Spotify má do příštích měsíců a let opravdu odvážný plán. Jedou z věcí, kterou oznámil Daniel Ek na nedávné akci Stream On 2023 je, že Spotify chce co nejdříve mít pro umělce takové podmínky, aby se jich zhruba jeden milion mohl velmi slušně živit jen uměním. Hudbou nebo podcasty. OK. To zní skvěle. Jen to možná vyvolává více otázek než odpovědí. Ta první se úplně nabízí.
Kolik podle Spotify stačí na velmi slušnou obživu?
Pojďme na to přes statistiku. V roce 2022 bylo na Spotify celosvětově skoro 3 000 tzv “katalogově silných” umělců, kteří vydělali více než 100 000 dolarů. To není špatné. Na slušnou obživu by to v rámci našeho trhu asi docela stačilo. Tito umělci získávali víc než 80 % svých streamů ze skladeb starších pěti let. Vzhledem k tomu, že podle odhadů společnosti Spotify tvoří ostatní zdroje streamování 75 % příjmů umělců, tito umělci pravděpodobně vydělávají kolem 400 000 USD ročně.
Not bad.
Pokud má ale streamování zajistit “slušné živobytí” milionu hudebníků a podcasterů, musí celý systém fungovat i pro nezávislé hudebníky, kteří tvoří velkou část fakt tvrdě pracujících umělců. Celá čtvrtina z 57 000, kteří v roce 2022 vydělali na Spotify 10 000 dolarů nebo víc se sama distribuuje prostřednictvím společností jako DistroKid, TuneCore, CD Baby nebo dalších. To vychází na téměř 15 000 umělců, což je od roku 2017 nárůst 200% .To má ale k milionu pořád hodně daleko. Ale je fér dodat, že s dalším růstem streamovacích platforem poroste i počet samodistribuovaných umělců, kteří si tuto částku vydělají. Možná. Ale milion tvůrců se svým uměním pravděpodobně v blízké budoucnosti jen díky streamingu neuživí. Ale znovu je fér zopakovat, že s rostoucí popularitou Spotify a streamování obecně se počet umělců, kteří vydělávají zajímavou částku – definujte si ji jak chcete – bude pomalu zvyšovat.
Na závěr ještě jedna statistika. Celosvětově dnes existuje zhruba 27 000 tzv zavedených umělců, kteří jsou definováni jako umělci, kteří jsou v žebříčku 50 000 nejlepších na Spotify tři roky po sobě, ale mimo první pětistovku. Ještě se držíte? Ještě tomu rozumíte? 🙂 OK, tak pojďme dál. V roce 2022 si od společnosti Spotify vydělali v průměru 224 000 dolarů a v roce 2022 měli v průměru 1,45 milionu měsíčních posluchačů. Nejsou to tedy ve světovém měřítku žádné superhvězdy, ale zdaleka ani hobíci 🙂
Pravděpodobně ale také podepsali smlouvy s nahrávacími společnostmi a dostávají jen zlomek těchto honorářů.
Takže co je lepší? Podepsat “milionovou” smlouvu s major labelem, nevlastnit svou hudbu do které dáte celé své já, nechat veškerý marketing na někom, koho pravděpodobně vy jako umělec vůbec nezajímáte a ze streamů mít jen zlomek částky? Nebo být independent, jít s kůží na trh, být svým vlastním pánem, distribuovat přes kteroukoliv dostupnou službu a pokusit se prorazit svými vlastními silami?
Modrou nebo červenou pilulku?
Libor Červinka