Mimochodem je to jedno slovo, ne dvě. Není to Tik Tok, je to TikTok. Jasný?
Na tuhle “věc”, která je tu s námi už od roku 2017 narážím vlastně denně díky své práci. Jsem hudebním manažerem Fajn Radia a Fajn Fresh Radia pro která dělám playlisty. A právě TikTok se stal pro současnou generaci náctiletých, tedy i hlavní “cílovku” našich rádií, hlavní platformou pro objevování nové hudby. Logicky se tedy zároveň stal pro hudební umělce a nahrávací společnosti zásadním propagačním nástrojem. Právě na TikToku mohou nejlépe oslovit svoje fanoušky, které jinde nezasáhnou. Jak to ale udělat, abyste se neztratili v té záplavě interpretů, kteří se také snaží uspět? Těžko. Základním předpokladem jak uspět, je pochopit, alespoň částečně, jak TikTok funguje. A co na něm funguje. Pokusil jsem se o to i já. Určitě se ze mě nestal na TikTok odborník, ale dovoluji si tvrdit, že díky materiálům, které jsem prostudoval za posledních několik dní, alespoň trochu rozumím tomu, jak celý ten cirkus funguje.
A jak moc velká revoluce se díky této síti aktuálně odehrává a jak moc to mění svět hudby.
Mimochodem tohle je TOP 10 songů, které aktuálně trendují v USA. Klidně ten playlist sleduj. Je pravidelně doplňován.
Jestli si pořád myslíte, že je tato aplikace jen místem, kde si nudící se teenageři sdílejí videa se stupidními tanečky, tak asi hned přestaňte číst. Už dávno to tak není. Co se hudby týká, berou už aplikaci vážně prakticky všichni velcí hráči. A nejenom oni mají tak trochu nahnáno, aby je něco jako TikTok brzy nepřipravilo o jejich živobytí. TikTok se totiž ne pomalu ale jistě, ale velmi rychle a velmi jistě stává ekosystémem, který může a pravděpodobně i bude zároveň hledačem talentů, labelem i distributorem. Jestli už jím není teď. Ale o tom v dalších dílech tohoto seriálu.
Samozřejmě ne všichni jsou nadšeni z hyperzaměření se na TikTok. Umělci jako Halsey a Charli XCX nedávno zveřejnili videa, ve kterých vyjadřují frustraci z toho, že je jejich vydavatelství žádají, aby vytvářeli TikToky. Argumentují tím, že budou balancovat mezi propagací na sociálních sítích, koncertováním a psaním a nahráváním nové hudby. A že je to opravdu stresující. Chápu je. Ale nemusí to dělat. Takhle velcí interpreti si mohou najmou člověka, který se jim o obsah na sítích a tím i na TikToku bude starat. Sice to bude něco stát, ale jedná se o položku, která se v konečném důsledku několikrát vrátí.
Nebo mohou TikTok ignorovat a jít si svou cestou.
Ale to samozřejmě není jediný problém TikToku, nebo přesněji řečeno s TikTokem. Politice se nebudu věnovat vůbec, jen ještě zmíním superstručně až děsivě dokonalý algoritmus TikToku, který vás, jako uživatele dokáže “přečíst” za pár desítek minut. Malý důkaz? Zatímco na YouTube je tvořeno “doporučením” algoritmu lehce přes 70 procent všech shlédnutí, což je samo o sobě obrovské číslo, na TikToku je to 90 až 95 procent. Co to znamená přeloženo “do češtiny” je asi každému soudnému člověku jasné. Ale zpátky k hudbě.
Pozornost, kterou TikToku aktuálně má, ale není neopodstatněná. Songy, které jsou na TikToku trendy, často končí v žebříčcích Billboard 100 nebo Spotify Viral 50. A podle studie z listopadu 21, kterou pro TikTok provedla hudebně-analytická společnost MRC Data, 67 % uživatelů této aplikace s větší pravděpodobností vyhledává skladby na hudebních streamovacích službách poté, co je slyšeli na TikToku. TikTok se poslední dobou stal pro vydavatelské společnosti centrem propagace novinek i skladeb ze starého katalogu. Na podporu propagačních aktivit v aplikaci dokonce vznikla nová skupina hudebních marketérů na sociálních sítích.
S využitím materiálů z různých zdrojů napsal Libor Červinka