Je Web2.5 budoucností Webu3.0?
Průkopníci kryptoměn říkají, že je to klíč k masivnímu rozšíření NFT v hudebním byznysu. Jestli vůbec nevíte o čem je řeč, klid. Já to ještě nedávno také nevěděl a rozhodně jsem se nestal po přečtění několika článků o Web3.0 odborníkem. Naopak. Pořád tomu úplně nerozumím, ale chci do toho proniknout. Laicky řečeno, v prostředí Webu3.0 už nebudou potřeba technologičtí giganti jako Google, Facebook, nebo Instagram. Nebudou potřeba prostředníci. Následující článek vyšel v placené části webu magazínu Billboard a já jsem jej považoval za natolik zajímavý, že jsem si jej dovolit umístit i k sobě na web.
Royal je jednou z největších platforem pro hudební NFT, ale z webových stránek by to člověk ani nepoznal. Jestli nevíte, tak jde o společnost, která umožňuje fanouškům investovat do skladeb a získávat za ně streamovací poplatky. Investovat můžete do songů The Chainsmokers, Dipla, Nase, nebo Eminema. Royal se ale na své domovské stránce o NFT vůbec nezmiňuje. “Od prvního dne jsme tento jazyk tak trochu vyloučili,” říká zakladatel Royal, producent taneční hudby 3LAU. Dokonce i pokladní proces skrývá kryptografickou technologii, díky níž funguje. Nákupy lze provádět pomocí kreditní karty a Royal pro zákazníky vytváří digitální peněženku.
Není třeba kupovat ethereum ani držet žádnou kryptoměnu.
Jde o podstatu Web2.5, termínu, který 3LAU pomohl zpopularizovat, i když sám říká: “Nechci si přivlastňovat příliš velké zásluhy”. Ačkoli Web3 představuje potenciál, který změní pravidla hry prakticky ve všech aspektech hudebního průmyslu, většina z nich zůstává hypotetická – a pro normálního člověka dost matoucí a složitá. Společnost 3LAU věří, že méně náhlý přechod je nejlepším způsobem, jak ke kryptoměnám přivést další vlnu hudebních fanoušků a umělců. “Šlo nám hlavně o to, aby to bylo jednoduché,” říká 3LAU. “Ve své podstatě potřebujete mít něco jako most. Jinak je vstupní bariéra do světa NFT strašně vysoká.” První zkušenosti s kryptoměnami mohou být odstrašující. A složité.
Hodně složité. A riskantní.
Musíte si založit digitální peněženku, držet kryptoměny, platit transakční náklady blockchainu, posílat internetové peníze na anonymní kryptoadresu, a přitom to všem se vyhnout podvodům a hackerům. Je toho hodně a údaje to odrážejí. Navzdory humbuku se na OpenSea – největším světovém trhu s NFT – s ethereovými NFT setkaly jen 2 miliony lidí. A hudební NFT jsou jen malým kouskem koláče. Mají-li se stát mainstreamem, musí platformy určit, jak na palubu nalodit desítky milionů uživatelů.
Web2.5 kombinuje známé prostředí tradičních webových stránek s kryptografickými technologiemi v pozadí. Stejným způsobem, jakým například aplikace jako Robinhood seznámily miliony lidí s obchodováním na burze by Web2.5 3LAU mohl udělat totéž pro krypto.
Většina lidí ani neví, co je to NFT. Je třeba, aby existoval tento odrazový můstek
Andre Benz, další podnikatel v této oblasti, se rovněž hlásí k modelu Web2.5. Než se začal věnovat kryptoměnám, vybudoval jeden z největších hudebních kanálů na YouTube, The Nations. Nyní, jako generální ředitel společnosti SoundMint – hudební platformy NFT, která v roce 2022 vygenerovala umělcům příjmy ve výši 1,8 milionu dolarů – se zaměřuje na propojení Web2 a Web3. Nevěří, že produkty nebo služby Web3 “se někdy rozšíří mimo bublinu, ve které se nachází aktuálně”, pokud nebudou spojeny s lepšími uživatelskými zkušenostmi.Společnost 3LAU odhaduje, že 30 % lidí, kteří si například na Royal koupili Diplův track, nikdy nepoužilo kryptoměny. “Zaznamenali jsme docela konzistentní akvizici uživatelů, kteří nejsou krypto “domorodci”. Vidíme, kdo má připojenou peněženku Metamask (nejběžnější kryptopeněženka pro interakci s NFT) a kdo ne. Těch druhých je hodně.” Společnost 3LAU také ráda zdůrazňuje, že NFT jsou “umožňující technologií”, nikoliv produktem samotným. Stejně jako lidé nekontrolují zdrojový kód každé webové stránky, kterou navštíví, možná vůbec nepotřebují vědět, že komunikují s kryptoměnami. Model Web2.5 je navíc nezbytný pro zapojení dalších umělců. Umělec EDM a průkopník v oblasti kryptoměn Daniel Allan prodal více než 300 ethereí (cca 562 000 USD) hudebních NFT za posledních 18 měsíců, ale trvalo mu nespočet probdělých nocí, než se na Twitteru a Discordu zeptal na otázky, než pochopil, jak je vydat. “Myslím, že spousta umělců je teď prostě hodně vystrašená,” říká. Teď, když už kód rozluštil, Allan říká, že pomáhá zjednodušit proces ostatním, a dodává:
“Chci, abyste měli pocit, že to můžete vysvětlit pětiletému dítěti.”
Svůj poslední drop NFT, Glass House, uspořádal na vlastních webových stránkách, aby to pro jeho fanoušky bylo přirozenější, a doufá, že ostatní umělci to mohou zopakovat. Allan říká, že full-stack vývojář stojí od 10 000 do 100 000 dolarů na vybudování blockchain platformy potřebné k prodeji NFT, což většinu nezávislých hudebníků cenově vyřadí. Místo toho našel službu Web2.5 s názvem Bonfire, která umělcům umožňuje vytvořit “drag-and-drop” vydání NFT na jejich vlastních stránkách. “To je replikovatelné,” říká. “Teď už ostatní umělci nemusí platit 100 000 dolarů.” Model Web2.5 může být přelomový, jen pokud bude realizován na největší úrovni. Na konci roku 2020 byl částečně zodpovědný za nastartování šílenství kolem NFT. TopShots – sběratelské předměty NFT spojené s NBA – vygenerovaly podle společnosti Statista, která se zabývá tržními a spotřebitelskými daty, celkové tržby ve výši přibližně 700 milionů dolarů. Tento úspěch se nyní snaží zopakovat desítky tradičních technologických společností. Instagram a Snapchat zavádějí integraci NFT v rámci svého známého rozhraní Web2, Spotify testuje integraci NFT atd atd. Lidé znalí v oblasti šifrování sice tvrdí, že Web2.5 není “čistý”, ALE! Tato technologie by měla být o převzetí kontroly nad vlastním obsahem, tedy i majetkem, bez vlivu velkých technologických společností a bank. Počítá se s tím, že uživatelé nebudou závislí na nějaké centralizovanéi společnosti, která je v držení soukromých společností. Zakladatelé v této oblasti s tímto pohledem sympatizují, ale 3LAU a Benz se shodují, že bez lepšího onboardingu se svět kryptoměn nerozroste. “Všichni bychom k tomu měli být upřímní,” říká 3LAU. “Většinou to byla jen bublina, kdy jsme se prodávali sami sobě.”