Falešné streamy jsou dnes skutečným problémem. V aktuálním vydání skvělého magazínu Billboard o tom vyšel článek, jehož lehce upravenou část si můžete přečíst i na mém blogu. Podle toho, co se v něm píše, se prý celosvětově ztratí více než 1 miliarda dolarů na licenčních poplatcích kvůli podvodům při streamování. Streamovací služby však zatím z nějakého záhadného důvodu nedokázaly vytvořit jednotný přístup k tomuto globálnímu problému. Nebo jej možná ani vytvořit nechtějí, protože podle prozatím naprosto ničím nepodložených tvrzení jsou samy součástí tohoto problému. A ano, prý na něm samy dobře vydělávají.
Takže – jak podvrhnout stream?
Podle Richarda Burgesse, prezidenta a výkonného ředitele Americké asociace nezávislé hudby, “zahrnuje podvodné streamování mnoho technik, které se používají ke zvýšení počtu streamů nebo impresí jinými než legitimními prostředky”. Tady jsou tři z nich.
BOTS
Diskuse o podvodech při streamování se často rychle stočí k botům, které Burgess definuje jako “automatizovaný software, který lze použít k vytváření zhlédnutí, streamů nebo interakcí”. Aby společnosti odhalily aktivitu botů a zabránily jí v ovlivňování výplat autorských poplatků, vytvářejí modely, které procházejí data o streamování a hledají vzorce poslechu, které se zdají být anomální: BeatDapp rád diskutuje o příkladu nalezení desítek tisíc účtů, které všechny streamují stejných 63 skladeb. “Pokud se snažím zvýšit čísla, udělám to napříč streamovacími službami nenápadně tímto způsobem,” říká spoluředitel společnosti Andrew Batey. “Rozprostřete to mezi spoustu účtů a více platforem a můžete dosáhnout významného počtu přehrání, aniž by to někdo hledal.”
CLICK FARMS
Streamovací služby hledají podezřelé vzorce přehrávání, které neodrážejí lidské chování. Podvodníci jsou si toho vědomi, a proto se snaží maskovat svou činnost tak, aby vypadala jako lidská. Jednou z metod je přimět skutečné lidi ke stisknutí tlačítka Play prostřednictvím takzvaných “klikacích farem”. Eric Drott, profesor na Texaské univerzitě v Austinu, který píše o podvodech při streamování, je popisuje jako “podniky soustřeďující špatně placené a nejisté pracovníky, kteří jsou najímáni k provádění rutinních a opakujících se úkolů, jež udržují toky digitálního kapitalismu v chodu: vytváření účtů na sociálních sítích, moderování obsahu platforem, klikání na online reklamy, lajkování nebo hodnocení položek a samozřejmě generování přehrávání ve streamovacích službách”. Účty, které streamují hudbu 24 hodin denně nebo vycházejí z chytrého telefonu, který se nikdy nepohybuje nebo jehož výkon nikdy neklesá pod 100 %, by mohly být důkazem činnosti click-farm.
IMPOSTERS
Třetí významná forma podvodu, kterou Burgess identifikoval, zahrnuje vydávání se za tvůrce nahráváním verze jejich skladby do streamovacích služeb a nelegálním vybíráním legitimních autorských poplatků tvůrců. S tímto problémem se běžně potýkají umělci, kteří mají svou chvilku slávy například na TikToku: Podvodníci zveřejňují verzi jejich TikToku hitu na streamovacích službách pod trochu jiným jménem s cílem odklonit část streamů (a honorářů) jejich směrem. “Stává se to každému virálnímu umělci,” říká jeden z manažerů, který loni dovedl virálního interpreta ke smlouvě s velkou nahrávací společností. Existuje mnoho distribučních společností a manažeři říkají, že některé z nich mají laxní dohled nad tím, co se přes jejich platformy nahrává na streamovací služby. To znamená, že umělci a jejich týmy musí bedlivě sledovat streamovací platformy a vydávat souhlasy s odstraněním, když najdou podvodné verze.
Libor Červinka