Aneb jak moc by vám chybělo rádio které posloucháte, kdyby zítra přestalo vysílat?
Nenene, nemusíte odpovídat. Raději se podívejte na tu “polonahatou” fotku, na které jsou přesně podle tabulek vybraní dokonalí soutěžící pro Netflix show “Dated and Related” a jestli na rozdíl od nich umíte i číst, tak věnujte pár minut času tomu, co bude následovat. Pravdou je, že kdybych byl šéfem nějakého rádia, tak bych se tuhle otázku asi bál někomu položit. Taky bych mohl slyšet něco jako: “Vypni to ty vole a běž radši za kasu do Kauflandu!” Nikdo není nenahraditelný a fotbalový (hokejový) nároďák dokážeme koučovat všichni. Většina lidí by prostě přeladila jinam a hotovo. Jiná situace by ale nastala, když bych tu otázku položil sám sobě. Tady je odpověď naprosto jasná. Radio jako takové by mě chybělo moc. Ale proč vůbec? Protože bych přišel o “práci” která mě baví? Jo, to asi taky, ale ten hlavní důvod by to určitě nebyl. Určitě by mě to spíš mrzelo proto, že i přes všechny problémy, které rádio v současné době má, mě prostě baví to kreativní prostěředí, ve kterém se každý den rodí něco absolutně jedinečného. A neopakovatelného. Je to tady a teď. Ale jak to souvisí s Netflixem, který jsem zmínil v titulku? Překvapivě docela dost. Ani Netflix totiž teď nezažívá zrovna příznivé časy. Nebo nezažíval. Ale teď se začíná zase trochu zvedat. Stejně tak jako rádio. Částečně za ty problémy mohla a může tvrdá konkurence, která odstartovala svoje vlastní platformy, ale částečně za to určitě může i slábnoucí nabídka Netflixu.
Slabý program rovná se slabé výsledky!
Takhle jednoduché to podle mě je. Pokud chcete uspět v zábavním průmyslu, a je jedno, jestli je to Disney+, Radiožurnál, PornHub nebo právě Netflix, nebo Apple, tak musíte vytvářet obsah, který lidé budou chtít sledovat, nebo poslouchat. A jestli ho nesledují, nebo neposlouchají, tak vám nechybí štěstíčko i přesto, že do toho dáváte srdíčko, ale prostě to děláte blbě, no. Sorry.
Když Apple uváděl na trh svou streamovací platformu, utratil obrovské peníze za áčkové hvězdy Jennifer Aniston a Reese Witherspoon, hlavní postavy výborného seriálu “The Morning Show.”
To je určitě jedna z cest jak si zajistit výsledky. “Koupit” si nějaký “ksicht” a obléknout ho do vašich barev. Musíte ale mít po kapsách tolik, jako Apple. Vyhlédnout si hvězdy s mohutnou silou v současném mediálním prostředí, které k vaší značce přivedou pozornost. Diváci se o ně už zajímají, a proto pravděpodobně rychleji přijmou něco nového. Bla bla bla. Radio to má podobně – musí si vychovat, nebo “koupit” talenty, vedle kterých ale musí “pěstovat” svou vlastní budoucnost.
Velká jména pomáhají přinést pozornost tomu co děláte, logicky.
Pro radio byznys jsou Netflix, nebo Apple dalším obrovským problémem. Po Spotify, YouTube a asi tisícovce dalších míst, kde se může potencionální posluchač nechat bavit, ubírají další posluchače. A jestli stále platí, že přežije jen ten nejsilnější (nejbohatší), tak by rádio proti těm mega rozpočtům nemělo mít přece žádnou šanci už dávno. Žádné si totiž nemůže dovolit investovat ani zdaleka podobné peníze, jako streamovací služby hrnou do svých TV sérií. Tak jak je proboha možné, že tu rádia ještě pořád “straší?” Protože rádia si opět našla své místo. Starší formáty jsou zatím “safe,” ale přežívají i mladší formáty, které se ale musely dané situaci přizpůsobit. Jak? Tím, že už se neprezentují jen jako rádio, ale jako brand, pod který kromě rádia spadají i všechny ty internety a tiktoky. Ale hlavní samozřejmě zůstává vysílání. Mladá rádia musela brutálně zvednou laťku, aby mohla konkurovat. To, co bylo dost dobré před Netflixem, je sotva dost dobré dnes a už vůbec to nebude dost dost dobré zítra. Radia (značky) musí každý den tlačit na sebe a své týmy, aby dodávala obsah, který lidi zaujme. Netflix sice zůstává králem streamingu, zatím, ale o prvenství musí bojovat tvrději než kdy jindy. Aby to Netflix ustál a v nové éře stream wars zvítězil, musí se stát stejně dobrým v produkci původního obsahu, jako byl vždy v jeho poskytování. Protože to je to, co nás všechny na začátku asi bavilo nejvíc. Ta možnost pustit si kdykoliv cokoliv na co mám zrovna chuť. Je dobré si neustále připomínat, že
Obsah je skutečně král!
A distribuce je královna. Je to produkt před platformou. Vyprávění příběhů před technologií. Jednoznačně. Osobnost před excelovskou tabulkou. Vždy to tak bylo a vždy to tak bude. Každodenní výzvou každého, kdo něco tvoří, by měla být snaha vytvořit něco, bez čeho divák nebo posluchač doslova nemůže žít. Amen. To ale zní mnohem jednodušeji, než to ve skutečnosti je. Jak to tedy udělat? Jak si zajistit úspěch? To samozřejmě nevím. Neví to nikdo. Kdo tvrdí že ano, tak jednoduše kecá. Nikdy nikdo nebude s jistotou vědět, jestli to, co zrovna tvoří, bude někoho zajímat. Nikdo vám nezaručí, že si vaše práce najde své publikum. Spíš ne. Ale musíte prostě experimentovat. Musíte to zkoušet. Musíte být ochotní nabít si tzv hubu, abyste příště uspěli. Chce to ale hodně odvahy, protože to musíte stihnout ještě před tím, než vás vyhodí. A jen tak na okraj – pokud se v šoubyznysu jen slepě řídíte daty a čísly, tak běžte fakt raději tu kasu do Baumaxu, protože nikdy nic originálního nevypotíte. Napadlo vás někdy, že i konkurence má stejné sexy tabulky dělané podle stejné šablony?
Povinností vedení rádia je vytvořit místo, které těm divným lidem, alias “kreativcům” poskytne prostor pro tvorbu. Vedení by mělo stanovit vizi, směr a cíle a potom se uklidit do sedmého patra a nechat ty vyvolené, které si sami vybrali dělat blbosti. Blbosti které se jim nutně nemusí líbit. A vlastně by se jim ani líbit neměly. Musí dát lidem samostatnost a prostor, aby mohli uvést v život to, co slyší ve svých hlavách. Tabulkám navzdory. A nekecat jim do toho. Ano, vím že to zní lehce děsivě. Nakonec když to nebude fungovat, vyhodit je mohou kdykoliv.
Jsem Libor Červinka a zase jsem “naházel” do mixéru informace ze článků Billboardu a ze svých oblíbených blogů a “trochu” je ušpinil svým pohledem na věc 🙂