Koncem roku 2022 bylo do streamovacích služeb nahráváno 100 000 skladeb denně. Zdá se vám to hodně? Tak pozor – už brzy se toto číslo může zvýšit až tisícinásobně! Funkční hudba – to je “next BIG thing” streamovacího trhu, který by mohl být zaplaven miliardami nových skladeb. Proč? Protože se už velmi brzy masově prosadí služby poháněné umělou inteligencí. A bude to prý podobný “boom” jako byl před lety vzestup Facebooku, nebo Instagramu. Myslí si to spousta hudebních odborníků a myslí si to například i Alex Mitchell, zakladatel a výkonný ředitel společnosti Boomy, která nabízí začínajícím hudebníkům možnost vytvářet skladby během několika sekund s pomocí AI. Popisuje scénář, ve kterém by vytvoření melodie pro přátele mohlo být stejně rychlé a snadné jako pořízení snímku mobilním telefonem a jeho zveřejnění na Instagramu. “Vidíme obrovský trh s mnoha miliardami originálních jedinečných skladeb, podobně jako je tomu u fotografií,” říká Mitchell.
Tato tsunami miliard nových skladeb nebude znamenat masivní nárůst hitů – nakonec kolik z fotografií na Instagramu skutečně přitahuje širokou pozornost? Jedním z odvětví, které by se ale mohlo snadno velmi proměnit, je však něco, čemu se říká funkční hudba. Ta se totiž neřídí hity nebo dokonce výraznými umělci – hvězdami. “Funkční hudba” se řídí pravidly. Je to vlastně více matematika, než hudba. Oleg Stavitsky, spoluzakladatel a výkonný ředitel společnosti Endel, která se zabývá funkčním zvukem řízeným umělou inteligencí, definuje tento typ zvuku jako něco, co
“není určeno k vědomému poslechu”.
Namísto toho je vše navrženo tak, aby TO lidem pomohlo dosáhnout “určitého stavu”. Setkáváme se s tím asi všichni na populárních playlistech určených k podpoře spánku, studia nebo relaxace. Může se jednat o šumění deště, ambientní elektroniku, nebo instrumentální hiphop známý jako lo-fi.
Podle Kierona Donoghuea, zakladatele Humble Angel Records a bývalého viceprezidenta pro globální strategii playlistů ve Warner Music Group (WMG), se v tomto odvětví zvuku “točí velké peníze”. Společnost Endel provedla na začátku roku 2022 průzkum týkající se velikosti trhu s funkčním audiem a odhadla, že ročně “udělá” kolem 120 miliard streamů. Pro srovnání: podle společnosti Luminate
celý katalog Taylor Swift za celý rok 2022 dosáhl přibližně na 8 miliard streamů.
Odhad společnosti Endel ohledně velikosti funkční hudby je patnáctkrát větší a odpovídá více než 630 milionům dolarů ročně pro držitele nahrávacích práv. A stojí za zmínku, že jiný hudební manažer s rozsáhlými zkušenostmi se studiem této oblasti trhu se domnívá, že funkční hudba bude dokonce ještě větší. Mnohem, mnohem větší. Dokonce prý půjde o to, že hudbu budeme vnímat úplně jinak, než ji vnímali lidé v době Franka Sinatry, nebo Led Zeppelin.
Pokračující růst funkčního audia může také ukrojit z tržního podílu velkých vydavatelství, který beztak za posledních pět let na Spotify už tak dost výrazně poklesl. A hodně ztěžuje zavedeným i novým umělcům soupeření o čas a pozornost posluchačů. Předseda představenstva a výkonný ředitel společnosti Universal Music Group (UMG) Lucian Grainge nedávno napsal zaměstnancům, že “skvělá hudba” je ohrožena “záplavou” “méně kvalitního funkčního obsahu, který se v některých případech sotva může vydávat za “hudbu”. “Současný model, ať už jste nezávislý umělec, nebo patříte k velkému vydavatelství, je opravdu na nic, když třeba déšť, nebo zvuky bouřky požírají podíl na trhu,” souhlasí jeden z vedoucích pracovníků distribuční společnosti.
“Déšť ani hromy a blesky nejsou hudba.
Takhle se věci v začátku streamování nevyjednávaly.”
Když společnosti nahrávají hodinové playlisty deště s cílem vydělat na nočních streamech, “je těžké tvrdit, že je v tom nějaká komponovaná myšlenka – nezdá se, že by šlo o tvůrčí čin,” říká Philip Sheppard, zakladatel a výkonný ředitel společnosti LifeScore, která využívá umělou inteligenci k “vytváření jedinečných soundtracků v reálném čase pro každou cestu”. A dodává: “Některé aspekty vypadají jako cynické chytání peněz.” Jednodušeji řečeno, zisk funkční hudby by mohl být částečnou ztrátou velkých hudebních společností. Není tedy překvapením, že se všechny hlavní společnosti snaží prosadit v tomto segmantu streamovacího trhu. V roce 2019 Donoghue psal o playlistu nazvaném Sleep & Mindfulness Thunderstorms, který sestavila společnost Filtr, jež se zabývá tvorbou playlistů a patří Sony Music: liják sestříhaný do stovek minutových úryvků. (Výplata autorských poplatků se spustí po 30 sekundách poslechu.) Společnost UMG spolupracuje s aplikací Calm na 60minutových spánkových remixech skladeb ze svého katalogu.
Společnost WMG uzavřela s Endelem distribuční smlouvu na 20 alb (včetně Rainy Night a Foggy Morning) v roce 2019. A WMG vlastní Alternative Distribution Alliance, která uzavřela smlouvu se společností Strange Fruits, kterou založil nizozemský elektronický producent Stef Van Vugt. Strange Fruits vytvořil řadu značek hudebního doprovodu – Chill Fruits Music, LoFi Fruits Music a Sleep Fruits Music – které sbírají streamy. První dvě chrlí instrumentální covery klasických skladeb (například verze skladby “Gangsta’s Paradise” je modernější formou Muzaku), zatímco třetí se specializuje na uklidňující atmosféru. Podle Spotify for Artists si tato trojice v současnosti společně připisuje přibližně
7 milionů denních streamů na Spotify.
(To je více než 15 000 dolarů denně, podle některých odhadů je to až 30 000 dolarů). Pro srovnání: Omar Apollo a Latto, dva nedávní kandidáti na nejlepšího nového umělce, získávají na Spotify dohromady něco přes 3 miliony streamů denně.
Poptávku po funkčním zvuku samozřejmě zachytily i streamovací služby. Playlisty Spotify jako Peaceful Piano, Sleep a Deep Focus mají mezi sebou více než 15 milionů sledujících. (Jednotlivě zaostávají za kolekcí Strange Fruits LoFi Fruits Music Lofi Hip Hop Beats To Study, Relax & Sleep To, která má přes 7,4 milionu sledujících). Endel právě oznámil partnerství s Amazon Music na vytvoření osmihodinového playlistu pro spánek; LifeScore má vlastní partnerství s Deezerem na vytvoření “adaptivní hudby a zvukových zážitků pro spánek a relaxaci”.
Je pravděpodobné, že tato spojení se budou prohlubovat a násobit: Stavitsky říká, že společnost “jedná se všemi významnými hudebními vydavatelstvími” o nalezení dalších způsobů spolupráce. “Můžeme zpracovat stemy (na jednotlivé nástroje rozložené skladby) z alba Kind of Blue Milese Davise a vrátit se s funkční verzí tohoto alba pro spánek,” nabízí jako příklad. A společnost se nezajímá jen o práci se starým katalogem. Například James Blake poskytl Endelu stemy, které společnost pomocí své umělé inteligence proměnila v jakousi “zvukovou krajinu”. Výsledek, Wind Down, byl oficiálně vydán v roce 2022 a Blake a Endel se na něm podíleli. “Existuje silný trh pro spolupráci s umělci na přizpůsobení hudby” tak, aby se “měnila podle toho, jak chodíte, řídíte nebo spíte,” říká Sheppard. Stavitsky si představuje budoucnost, v níž vydavatelství plně “přijmou” funkční ekosystém. “Vyjde nové album například od Sii,” vysvětluje, “a vedle něj vyjde jako soundtrack pro spánek nebo relaxaci. Je to součást zaváděcí strategie.”
Tento druh adaptace má již svůj precedens. Historicky se velké labely stavěly k neautorizovaným remixům své hudby odmítavě. V poslední době se však domácí předělávky – často zrychlené nebo zpomalené – staly na TikToku populární, což podnítilo tvorbu videí a v konečném důsledku zvýšilo spotřebu originálů. Vydavatelské společnosti místo toho, aby tyto verze potlačily, podporují jejich šíření tím, že platí remixérům na TikToku za zrychlení skladeb nebo vydávají oficiální verze, které mohou uživatelé vkládat do svých klipů. Zrychlená verze Thundercatovy funkové skladby “Them Changes” nedávno poprvé vynesla singl do žebříčku Billboardu, což basového virtuóza přimělo k vydání oficiální uptempo předělávky. Totéž platí pro Miguelův koketní hit “Sure Thing”, který právě překonal svůj vrchol v žebříčku z roku 2011 (36. místo v Billboard Hot 100) částečně díky zrychlenému remixu; R&B zpěvák vydal v lednu svou vlastní oficiální zrychlenou verzi. Stavitsky vidí, že funkční hudební ekvivalent této praxe se stává rozšířeným: “Je to nový způsob, jak vydělat peníze pro všechny.”
Článek původně vyšel v aktuálním vydání magazínu Billboard.