Skoro přesně před deseti lety, 21. prosince 2012, se otravný megahit “Gangnam Style” (PSY) zapsal do historie jako první hudební videoklip, který na YouTube dosáhl 1 miliardy zhlédnutí.
Tím se zrodil Klub miliardářů.
Klipy které překonaly miliardu views na YouTube. V tomto exkluzivním klubu se aktuálně nachází více než 300 hudebních videoklipů, včetně mnoha nejznámějších hitů za posledních 10 let – od “Hello” (Adele) po “Despacito” (Luis Fonsi, Daddy Yankee).
Kolik ale dostávají umělci za překročení hranice miliardy zhlédnutí hudebního videa na YouTube? To se nedá jednoznačně říct. Výše honoráře závisí na opravdu mnoha ne úplně jasných faktorech. Velký vliv má příslušnost k vydavatelství u kterého vydáváte a také typ zhlédnutí. Například umělci podepsaní pod velkými labely, kteří představují naprostou většinu členů klubu miliardových zhlédnutí, dostávají na platformě vyšší sazby než ti, kteří jsou independent, nebo jsou spojeni s nějakým nezávislým vydavatelstvím.
Největší vliv na výši “výplaty” má ale pravděpodobně lokalita. Ve Spojených státech jsou sazby obecně vyšší než v jiných zemích. Zatímco tedy oficiální videoklip na YouTube pro umělce s velkým vydavatelstvím za zády může v USA vynést průměrně 0,0038 dolaru za jeden stream, celosvětově je to podle odhadů magazínu Billboard asi 0,0026 dolaru za stream. Streamy od YouTube Premium zákazníků (ti, kteří si předplatili YouTube bez reklam) je také honorován lépe, než když si video přehrávají uživatelé na úrovni podporované reklamami, a to jak ve Spojených státech, tak celosvětově. Pro umělce velkého labelu by tedy 1 miliarda streamů oficiálního videoklipu
vynesla celosvětově přibližně 2,6 milionu dolarů.
To je samozřejmě předtím, než si vydavatelství vezme svůj podíl na honoráři, který se dost liší v závislosti na individuální smlouvě každého umělce, a předtím, než umělec vezme v úvahu, co případně dluží svým spolupracujícím umělcům nebo producentům skladby.
U neoficiálních videí, která využívají hudbu – například uživatelské video z něčí návštěvy ZOO, které bude mít na pozadí skladbu od umělce zastupovaného velkým labelem klesá globální platba za stream na 0,0021 USD. Takže za song major labelu na YouTube, který vygeneruje 1 miliardu zhlédnutí ve všech videích, která ji používají, by label a umělec získali přibližně 2,1 milionu dolarů.
Z více než 300 hudebních videoklipů na YouTube, které dosáhly 1 miliardy zhlédnutí, se nejrychleji podařilo dosáhnout této hranice videoklipu “Hello” (Adele), kterému trvalo pouhých 88 dní od vydání, než nasbíral takovou sledovanost. Následují songy “Shape of You” (Ed Sheeran) a “Despacito”, kterým to trvalo 97 dní. Třetí a čtvrté místo v žebříčku rovněž patří španělsky zpívaným písním: “Mi Gente” (J Balvin, Willy William) získala titul za 103 dní a “Échame La Culpa” (Luis Fonsi, Demi Lovato) za 111 dní.