Jak dělat radio, aby zajímalo mladou generaci?
Úkol zněl jasně. Hlavně proboha nic moc neměň. Ono to “tak nějak” funguje už skoro 20 let, takže když to úplně nepoděláš, tak tě nikdy nevyhodí. Psal se rok 2013, nebo tak nějak, a já jsem právě nastoupil na Fajn Radio jako hudební dramaturg. Prostě ten co dělá playlisty a může za všechno, co je v radiu špatně 🙂
Jako rozhlasový dramaturg máte logicky hlavně vybírat hudbu na playlist. A taky neměnit to, co dlouhé roky funguje. Nějak. Nebo spíš fungovalo. Takže nic neměníte. Vlastně ani nemůžete. Jste jen “ten mladej” co nic neví 🙂 A když něco změníte, tak jen trošku. Aby se neřeklo. Potom co se ale trochu rozkoukáte a zorientujete, zjistíte, že by to šlo dělat lépe. Mnohem lépe. A že když brzy něco neuděláte, že z těch hlubokých kolejí už taky nikdy nemusíte vystoupit. Svět kolem se totiž dost proměnil. Jen neuvěřitelně konzervativní česká rádia dělala jako by nic. Ono se ale něco stalo. Lidé začali objevovat novou hudbu na Spotify, na YouTube. Další část dřívějších posluchačů ukradli Netflix, Instagram, TikTok. A vy najednou zjistíte, že musíte NĚCO udělat. Přišla chvíle, kdy jediným způsobem, jak si nenechat ujet poslední metro, je NĚCO změnit. Vyzkoušeným postupům předávaným v rádiích po generace navzdory. Něco musíte rozbít. Nedržet se vyzkoušených návodů a jednoduše vzít do ruky kladivo. Co největší kladivo.
A ta chvíle přichází. Právě teď.
Pokud děláte playlist pro CHR radio, jako třeba já, je čas začít věci opravdu rozbíjet. Není to ale sranda s tím začít. Pouštíte se na tenký led. Škrtáte sirku kompletně politý benzínem.
Historicky nejhorší sledovanost CHR rádií, nebo prostě “hit” formátů obecně vždy přišla v dobách, kdy se tyto “mladé” formáty marně snažily vyvážit vkus mladších a starších posluchačů, kteří se už na hitech neshodli.
Konkrétní příklady?
Rok 1981: Doba, kdy začala frčet MTV, která začala vysílat novou vlnu. Tu poslouchala mladá generace. Jejich rodiče měli FM radia, která “drhla” Olivii Newton John, Phila Colinse, nebo Dolly Parton.
Rok 1991: Doba, kdy se alternativní hudba a hip hop staly definitivním zvukem generace X, CHR rádia hrála do omrzení Paulu Abdul nebo Wilson Phillips a doufala, že ten divno hip-hop je jen chvilková móda a že se to “přežene”
Rok 2023 až 2024: Doba, kdy pop punková a rapová revoluce definitivně přebrala vládu nad světem “popu” a lidé jako Yungblud, nebo Calin nebo kdovíkdo měli miliardové streamy, CHR rádia stále hrála do omrzení Eda Sheerana nebo Davida Guettu a doufala, že to, co pro “mladé” rádio fungovalo vždy, bude fungovat i dál. Nebude, protože Eda i Davida mezitím začal hrát i Blaník 🙂
Ne, nedělám si z toho srandu a po bitvě je každý generál. Jasně. Ono totiž odhadnout, kdy se TO definitivně začne překlápět a Yungblud bude mít ve vaší cílovce víc fanoušků než David Guetta, je skoro nemožné.
Jde ten okamžik vůbec poznat?
Jde. Ale připravte se na to, že je to jen o pocitu. Tohle vám žádný výzkum, za který byste se mohli pohodlně schovat neodhalí. Ten moment jde asi nejlépe popsat jako okamžik, kdy zájem o nové styly roste natolik, že už je nemůžete ignorovat, ale ještě není dost velký na to, aby si získal i starší posluchače. Aby si získal “masy” lidí. Jestli si je vůbec kdy získá. CHR radia současnosti se s tímhle stavem vypořádávají tím, že místo zaměření se na konkrétní hity spíš udržují zvukový styl – bohužel jde většinou o konzervativní bezpohlavní pop.
Pod heslem “hlavně nikoho nenaštvat” naštvete všechny. Ti nejmladší z vás budou mít srandu a na ty kvůli kterým to děláte, budete pořád moc progresivní.
Tahle strategie sice asi může asi krátkodobě zastavit pokles poslechovosti, ale ten problém nezmizí. Naopak. Jen až se objeví znovu, bude větší. Během té doby vám pravděpodobně definitivně ujede vlak. Znovu ho chytíte jen těžko. V tom okamžiku, který tu tak složitě popisuji je vždy pop music na konci jedné kapitoly. Tu další právě začíná psát nová generace, jejíž vkus bude dalších pár let určovat hity. A její “mluvčí” má možná, no považte, potetovanej ksicht 🙂 Nebo je černej. A s dredama!
Vyhodí vás.
Ano, je to tak. Za případný neúspěch fotbalového týmu vždy může trenér a za to, že nějaké rádio nikdo neposlouchá, může hudební dramaturg. Tečka.
Pokud budete v hudebním výběru vašeho rádia příliš napřed, zapíšete se do historie jako průkopnická stanice, která předběhla svou dobu.
A PRAVDĚPODOBNĚ VÁS VYHODÍ.
Pokud však budete v hudebním výběru vašeho rádia příliš pozadu, nejenže ztratíte mladé posluchače, ale ztratíte i svou relevanci pro současnou kulturu – tu je velmi těžké získat zpět, jakmile ji jednou ztratíte. Jednoduše řečeno, budete pro srandu.
A PRAVDĚPODOBNĚ VÁS VYHODÍ.
Nedávno sice mladé holky jako Billie Eilish a Olivia Rodrigo naznačily kam se zhruba tak bude ubírat budoucnost, ale vývoj ještě nedosáhl kritického bodu zlomu, kdy hudební preference generace Homelander (což je generace následující po Mileniálech) budou významnější než vkus právě starších mileniálů. Historie naznačuje, že této hranice dosáhneme v polovině tohoto desetiletí. Ještě máme tedy pár týdnů na to, poznat vkus a postoje teenagerů. Myslím opravdu je poznat. Konkrétně se nový styl, nový trend většinou objeví v některých z komunit, které v minulosti nepatřily k mainstreamu. A nemusíte být zrovna génius, abyste podobný nepřehlédnutelný trend odhalil i u nás. Už pár let trvá. Jeho prezidentem by mohl být určitě Yzo, nebo Viktor Sheen. Tihle dva odstartovali v ČR horečku, kterou rádia totálně zaspala. I nejmladší formáty. Nemyslím tím žánrová rádia, ale opravdu velká rádia s velkým pokrytím. Jistě, většinu z těchto rapových tracků díky vulgarismům rádia hrát ani nemohou, aniž by riskovala pokuty, nebo dokonce ztrátu licence. Ale propast mezi tím, co zajímá tennagery na streamech a na YT a tím, co hrají i formátově nejmaldší rádia na trhu se stále zvětšuje.
Není nejmenších pochyb, že si touhle “strategií” rádia pod sebou definitivně podřezávají větev.
Je z toho cesta ven?
Je. Musíte se ale přizpůsobit a začít něco dělat. Vytáhnout si hlavu z ……… a konečně pochopit, že radia, jak je znali naši rodiče, pomalu odejdou s generacemi, které na nich vyrůstaly. A to je v pořádku. Kdokoliv, kdo se bude pokoušet o životaschopný “mladý” formát radia a bude o něm přemýšlet jen jako o rádiu by spíš měl začít přemýšlet o změně zaměstnání. Něco takového už dneska fungovat prostě nemůže. Kolem FM radia musí vyrůst svět, který se bude opírat o další “nohy.” Klidně jim říkejte Instagram, Tik Tok, podcasty, blogy. Ale o tom zase až příště. Jo a zkuste si pustit Fajn Fresh Radio, které hraje JEN nové tracky. Je nahoře v liště…
S použitím informací z různých blogů, které se zabývají vysíláním rádií, napsal a o svoje osobní zkušenosti obohatil Libor Červinka
Budu parafrázovat nadpis – Mladou generaci rádio nezajímá, tak jej pro ně nedělejte 🙂
Nebuďte otroky “novinek”, které jsou často jen kopiemi toho co už tady bylo jen s jiným zvukem…
Ano, hudební průmysl potřebuje chrlit novinky, vytvářet pořady a vyvolávat zdání jako že to všechny zajímá… je to průmysl – ne kultura.
Jak píše autor – stejně Vás vyhodí 🙂
Už Vás (nás neb kdysi jsem tu práci taky dělal ) dávno nahradil algoritmus v platformách typu Spotify … bohužel…
Díky za komentář Jirko, fakt. Myslel jsem si reálně, že tyhle kecy nikoho nezajímají. Jiná věc je, že prakticky s ničím, co v něm je nesouhlasím. Tak předně – nejsme otroky novinek, to ani náhodou. Jen se na Fajn Radiu snažíme vytvářet v našich podmínkách CHR radio, za které bychom se nemuseli stydět. Že se to někomu nelíbí? Za A je to jeho právo. Za B je mi to naprosto jedno. S tou další věcí co píšeš vlastně souhlasím 🙂 Všechno už tady bylo, jen s jiným zvukem. Ano. I úzký kalhoty už byly v módě a jsou zas. Dlouhý vlasy, krátký vlasy. Všechno se přece po čase vrací do módy. Hudební novinky a to co se děje kolem nich naši cílovku zajímají. Tím jsem si jistý. A algoritmus nemůže NIKDY v rádiu nahradit člověka, který vybírá hudbu a dělá to s ohledem na cílovku dobře. Vyhodit ho můžou, ano. A pravděpodobně se to i stane. Ale až ve chvíli, kdy si do své představy nechá kecat od lidí, kteří TO neslyší 🙂